Slogan reklamowy Suzuki „AllGrip for All People” (napęd allgrip dla wszystkich ludzi) pochodzi z 2013 roku. To właśnie zaprezentowano Suzuki SX4 S-Cross wyposażone w optymalny napęd na cztery koła AllGrip, który zaprojektowano dzięki wieloletniemu doświadczeniu Japończyków w budowie modeli terenowych-4x4.
W latach 60. ubiegłego wieku inżynierowie Suzuki wyznaczyli sobie cel, jakim miał być: „Pojazd, który może poruszać się po wyboistych drogach i docierać do miejsc, do których zwykłe samochody nie dojeżdżają”. W roku 1968 ruszyły prace nad lekkim autem z segmentu tzw. kei-car (mini, typowe dla rynku japońskiego), który miał napęd na cztery koła. Po dwóch latach, w roku 1970 projekt doczekał się seryjnej produkcji - trzyosobowy LJ10 (Light Jeep 10) był pierwszym z wielu terenowych modeli Suzuki.
Napęd na cztery koła stale modernizano. Kolejne rozwiązania wdrażano w Suzuki, na początku z ramową konstrukcją podwozia (od serii LJ oraz SJ, przez Vitarę - do roku 2014 i Grand Vitarę po Samuraja oraz Jimny). W roku 2006 zaprezentowano małego crossovera z nadwoziem samonośnym SX-4. W tym samochodzie po raz pierwszy zastosowano całkiem nową generację napędu na cztery koła i-AWD ze sterowaniem elektronicznym, a kierowca w SX-4 mógł skorzystać z jednego z trzech trybów jazdy. Zmodyfikowany układ i-AWD wdrożono następnie w modelu Kizashi.
W roku 2013, w kolejnej generacji Suzuki SX4 S-Cross, zastosowano wspomniany (sterowany elektronicznie) układ przeniesienia napędu AllGrip, który rok później trafił także do Suzuki Vitary nowej generacji. W roku 2016 w gamie aut czteronapędowych znalazł się Ignis drugiej generacji. W tym samym czasie Suzuki usystematyzowało gamę napędów na cztery koła pod nazwą AllGrip, zróżnicowanych pod względem konstrukcyjnym i technologicznym.
AllGrip Auto z układem napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym, zastosowanym w Suzuki Ignis.
AllGrip Select, elektronicznie sterowany układ napędu na cztery koła, umożliwiający kierowcy wybór jednego z czterech trybów jazdy (auto, sport, snow i lock), zastosowany w modelach Suzuki Vitara i Suzuki S-Cross.
AllGrip Pro, układ napędu na cztery koła ze skrzynią redukcyjną, włączany przez kierowcę, zastosowany w Suzuki Jimny.
Gala boksu Suzuki Boxing Night 34 w Mielcu była okazją do skonfrontowania naszych pięściarzy z reprezentantami Niemiec. W sześciu pojedynkach lepsi okazali się reprezentanci Polski: Nikola Prymaczenko, Paweł Brach, Bartłomiej Rośkowicz, Michał Jarliński, Jakub Straszewski i Wiktor Bartnik. W trzech pozostałych walkach Nikola Pawlik, Cezary Znamiec i Radosław Kawczak musieli uznać wyższość pięściarzy z Niemiec.
Dowiedz się więcejChoć do światowej premiery pierwszego elektrycznego samochodu Suzuki zostało jeszcze kilka miesięcy, to e VITARA już zyskała uznanie w oczach czytelników Auto Świata, biorących udział w prestiżowym plebiscycie Moto Awards 2024.
Dowiedz się więcejZ przyjemnością zapraszamy na pokazy najnowszych motocykli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM, które będą organizowane w salonach dilerskich sieci Suzuki Motor Poland praktycznie w całej Polsce.
Dowiedz się więcejJak co roku, gdy za chwilę rozpocznie się kolejny sezon motocyklowy, informujemy o tegorocznej edycji szkoleń bezpiecznej jazdy z cyklu Suzuki Moto Szkoła.
Dowiedz się więcej